Het runnen van een goed bedrijf

Speelt de volgende brandende vraag in je hoofd; hoe maak ik de workflow op mijn kantoor écht goed? Hoe word ik me meer bewust van hoe de ruimte, organisatie en andere elementen van de plek waar ik en mijn collega’s werken, ons werk en omgang met elkaar en de managers beïnvloeden, van de juiste printer cartridge in elke printer tot altijd genoeg brother toner in de voorraadkast? Lees gauw mee voor alle tips & tricks over hoe je een bedrijf met de ideale workflow manifesteert én realiseert. 

Het kantoor

Heb je ten eerste, als manager of als werknemer, weleens stilgestaan bij de letterlijke flow van je kantoor? Niet alleen architectonisch, alhoewel je daar natuurlijk moet roeien met de riemen die je hebt, maar ook qua inrichting. Stel je eens de looproutes voor die nu bestaan in je kantoor. Is er een makkelijke, toegankelijke routen naar de kantine vanaf de algemene werkruimte, maar wel eentje die uit het zicht is? Zitten de vergaderruimtes op een logische locatie? Is het kantoor van de leidinggevende bereikbaar, of eigenlijk veel te afgezonderd van de rest? Qua inrichting is het goed om een space te bedenken die zowel concentratie en workflow promoot, als genoeg makkelijke toegang tot de nodige organisatorische elementen en de pauzeruimte(s). Ook is het belangrijk om het licht in de gaten te houden. Natuurlijk licht is eigenlijk een must, zeker als mensen lange tijd overdag binnen werken. Als je dit niet voor elkaar krijgt, zorg dan ieder geval dat er goede vervanging is voor de gezondheid van je werknemers. Veel planten en daglichtlampen, bijvoorbeeld. 

De organisatie

Nog iets wat misschien ontzettend simpel klinkt maar wél enorm helpt, is het goed inrichten van je organisatie. Dat bedoelen we in dit geval zowel op grotere macroschaal, dus kijkend naar welke werknemer op welke positie zit én welke taken er aan die positie wordt toebedeeld, maar ook in de letterlijke zin. Wellicht onderschat je hoe handig het is als alles ligt waar het hoort te liggen, wanneer de printer toner altijd is bijgevuld en er genoeg cartridges zijn én wanneer alle machines, van de kopieermachine tot de bedrijfslaptops, het gewoon allemaal goed doen en blijven doen. Nog een goede tip: een goede ICT’er.

 

Er is dus niet één geheim om de workflow van je kantoor te verbeteren; het zijn heel veel kleine dingetjes. Dingetjes die op zichzelf misschien niet belangrijk lijken, maar allemaal samen een groot, goed werkend geheel vormen.